Zondag 13 mei

We staan vandaag op tijd op, want we willen Wells Gray Provincial Park bezoeken. Na het ontbijt halen we alles weer los en zijn we op weg.

Het park ligt eigenlijk "achter" Clearwater en de weg loopt er dood.

Onze eerste stop is bij de Spahats Falls. Na een korte wandeling komen we bij de waterval. Deze valt in een 120 meter diepe kloof. De waterval zelf is 60 meter hoog. Een prachtig gezicht. De kloof heeft zich 100.000 jaar geleden gevormd door verschillende lavastromen. Het Wells Gray Park bestond in deze tijd uit vulkanen. Ongeveer 10.000 jaar geleden was het een gletsjer. Door de ijs is alles nog meer samengeperst. Hierna is de waterval gevormd. Deze snijdt zich nog door het zachte lavagesteente.

Het eerste deel van de weg naar Wells Gray Provicial Park bestaat uit verschillende ranches. We rijden langs een Buffel Ranch en stoppen even om te kijken. We vervolgen onze weg langs nog een aantal paardenranches en een zien uiteindelijk ook koeien. Niet een doorsnee ras, maar langharige met hoorns. Ook hier stoppen we even voor een foto en om ze even goed te kunnen bekijken. Niet echt wildlife, maar toch ook bijzonder. Toch weer anders dan de koeien die thuis vlak naast ons huis staan te grazen, die zijn maar saai zwart met wit.

Even later komen we bij de Helmcken Fall Lodge en we besluiten even te stoppen om wat te drinken. We hebben geen mogelijkheden om koffie te zetten in de camper, dus moet de cafeïne af en toe op peil worden gehouden.

Het is maar goed dat we hier even stoppen. Op het balkon zitten hummingbirds, kolibrie's. Die zijn altijd mooi om te zien. Een maal binnen bestellen we koffie met een muffin. De eigenaar komt bij ons aan tafel met een kaart en verteld ons welke dingen er allemaal te doen zijn en wat we beslist niet moeten overslaan.

Ook verteld hij ons dat er bij de weg naar Helmcken Falls al verschillende malen een Black Bear met twee cubs (jonkies) is gesignaleerd!! Zou het dat we ze te zien krijgen?? Na de koffie en de refills, met vette tip, stappen we weer in en rijden verder.

De eerst volgende stop is Dawson Falls. Ook hier weer een korte wandeling voordat we er zijn. Hier stort de Murtle River zich 18 meter naar beneden, maar over een lengte van 91 meter. Hier is wel al veel smeltwater en het is dan ook een machtig gezicht. We blijven nog even staan kijken, maar gaan dan weer terug naar de camper.

We rijden met een haarspeldbocht naar beneden, de eerste van deze vakantie. Daar moeten we een smalle, houten brug over. Eenmaal over het water passen we de snelheid aan. Er is hier een beer gezien, dus willen wij deze ook zien. Na de afslag naar Helmcken Falls kijken we nog veel beter. Helaas we rijden na een paar kilometer de parking op zonder ook maar een beer te hebben gezien.... Teleurgesteld stappen we uit. Er staat nog een camper voor ons. Dit blijken Duitsers en ze vragen of we de beren hebben gezien. Nou, niet dus. Zij wel, een met twee jonkies en nog een bruine zwarte beer met 3 jonkies. Nu zijn we nog meer teleurgesteld. We krijgen hun foto’s te zien, maar hopen niet dat we het daarmee moeten doen deze vakantie.. We gaan naar de Helmcken Falls kijken. Deze is maar liefst 137 meter hoog. Het uitzicht is wonderschoon. We staan hier met z'n drietjes naar zo een natuurwonder te kijken....... We worden er stil van.

We rijden de weg weer terug. Langzaam en met het fototoestel in de hand. You never know.....

En ja hoor, daar zijn ze!! Moederbeer met twee cubs!! Ik stap uit om een foto te maken. Frank rijdt zachtjes met me mee, zodat ik zo de auto weer in kan springen. Hoewel we er ver vanaf staan, we willen ze niet wegjagen, nemen we geen risico Een moeder met twee jonkies.... Maar moeders kan het niets schelen en kijkt niet naar ons om. We wisselen vlug de lens en ik kan zo beter foto's maken van een veilige afstand. Frank pakt ondertussen Tessa uit haar stoel om op schoot te nemen. De beer zit langs de weg een stuk voor ons en Tessa kan ze vanuit haar raampje niet goed zien.

Na een paar foto's te hebben genomen ga ik terug in de camper en rijden we langs de beer. De kleintjes moeten niets van ons hebben en lopen de bosrand in. Moeder eet gewoon verder, het doet haar niets. De kleintjes beginnen te roepen en klimmen in een boom. Het zijn echt nog hele kleintjes.

We laten ze verder met rust en rijden verder. We rijden nu een verharde weg op (volgens de reglementen van de verhuur niet toegestaan) richtig Clearwater Lake, deze weg is pas sinds 2 dagen open vanwege de sneeuw.

We rijden door tot aan Ray Farm. Op de parking lunchen we en daarna beginnen we aan de wandeling. Het is een oude (1885 of zo...) boerderij die in de veertiger jaren aan het park is geschonken. We lopen over een meadow via vlonders om er te komen. Het is hier ondertussen goed warm en lopen in de volle zon. We komen bij de boerderij, die echt vervallen is, maar waar ook niets meer aan wordt gedaan. Wel wordt regelmatig het land eromheen afgebrand. Dit doen ze zodat er een meadow blijft. Hier vinden dieren veel voedsel, en er komen ook veel dieren. Dat is wel te merken aan het aantal keutels op het pad! Ook zijn er hier mineraalbronnen waar het water naar boven komt borrelen.

Bij de boerderij zien we een kaakbeen en een poot van een hert liggen. Buiten een paar pezen en de hoef is er niet veel meer van over. Je kunt wel zien dat hier wolven leven! We bezoeken het graf van dhr en mw Ray en lopen weer terug naar de camper. Je hebt een goed overzicht over de meadow, maar we zijn op het warmste moment van de dag hier, dus het is duidelijk dat we dieren nu niet te zien krijgen.

We besluiten niet verder te rijden naar Clearwater Lake. Zo denderend is de weg niet, en je moet hem ook weer terug. We gaan op het gemakje terug naar de camping. Onderweg kijken we goed of we weer niet een beer zien. Helaas niet meer, maar dat geeft niet. Onze dag kan al niet meer stuk.

Spahat Fall

In Clearwater gaan we eerst alvast even tanken. Er zit nog een derde in de tank, maar de benzinepompen liggen hier niet voor het oprapen. Er gaat 110 liter in, voor $115,=.

Bij de camping gaan Frank en Tessa naar de speeltuin en ik ga de was doen. Althans, het wasmachine dan toch! Moet ook gebeuren. We maken er een rustige middag van. In de wasruimte raak ik aan de praat met een Amerikaan, deze is na zijn pensioen gaan reizen met zijn vrouw en leven nu in hun trailer. Ze gaan een beetje met het goede weer mee, dan naar Canada en in de winter richting het zuiden van de VS. Af en toe naar hun zoon in Seattle en over een maand of twee vertrekken ze voor een maand naar Australië. Wat een fantastische manier om van je pensioen te genieten.

Hij klaagt over de hoge benzine prijzen, maar zegt er wel bij dat de hele regering wordt gefinancierd door de oliemaatschappijen. Hij duidelijk niet pro-Bush!! Ha ha, met deze Amerikaan valt te praten.

We hebben gisteren nog een tafeltje gereserveerd in het restaurant en gaan daar dus eten. We hadden Tessa frietjes beloofd, maar die hebben ze niet (?!). Dan maar iets anders, even een teleurstelling voor haar, maar die gaat gelukkig vlug over na een rondje restaurant. Er staan allemaal opgezette dieren.

Het eten is heerlijk, het is dan ook een “echt” een restaurant. Ik krijg nog een gratis dessert, omdat het moederdag is. Wat een service, ik heb dan ook wel 3 keer of zo happy mothersday gehoord.

Na het eten is het bedtijd voor Tessa en wordt de droger nog even leeggemaakt. Ik werk het verslag weer van twee dagen bij. Helaas hebben we nu geen toegang tot internet, dus kunnen we niet uploaden. We gaan vandaag op tijd slapen, morgen staat er weer een lange rit voor de boeg.

Route

Accommodatie: Dutch Lake Resort & Campground

Ligging: Aan Dutch Lake

Plaats: Clearwater

Soort camping: Een kleine camping. Mooi gelegen aan het meer op twee "verdiepingen". Alle sites zijn Full Hook up en hebben een picknick bank en een fire pit. Tevens is er een klein speeltuintje, met schommels en glijbanen. Er ligt een restaurant aan het meer, waar je vanaf de veranda een mooi uitzicht hebt over het meer.

Als het druk is zul je hier wel hutje mutje staan.

Het weer

's Ochtends is het nog fris, we gaan ook weer hoger de bergen in. Met een vest is het goed te doen buiten. Tegen het einde van de ochtend begint het al aardig warm te worden. Het zal ongeveer begin 20 graden zijn met een felle zon.