Zaterdag 12 mei

Vandaag willen we een heel stuk rijden, richting Wells Gray Provincial Park. Dit betekent de boel opruimen, afkoppelen en doorrijden. In Jasper hebben we een eettentje gezien waar ze gratis internet hebben. We hebben we al ontbeten, Tessa kan niet zo lang wachten. We stoppen we voor de deur met onze RV en gaan we naar binnen. Om te internetten moet je hier wel iets eten en dus bestellen we koffie, een scone en een verse fruitsalade. Daarna vragen we om het paswoord om toegang tot internet te krijgen. Dat is makkelijk, BlackSheep net als de zaak. Helaas blijkt dat internet eruit ligt. Al de moeite voor niets, we pakken nog maar een kop koffie. Door dit zijn we wel laat weg uit Jasper.

We stappen in de camper en rijden de straat uit. Als we de bocht om zijn worden we aangehouden door de politie. Frank is niet helemaal gestopt bij een stopbord. Hij krijgt een preek van de agent. Niet dat hij door mij al niet verschillende keren is gewaarschuwd dat ze hier fel op stoppen bij een stopbord controleren. Maar goed. De agent legt netjes uit dat hier een boete van $270,= op staat. We hebben mazzel en komen er met een waarschuwing vanaf.

We rijden langzaam de Rockies uit. Onderweg passeren we meadows, een soort stukken grond dat deels een beetje onder water staat. Een moeras, maar toch weer niet. Hier groeit veel mos op, een lekkernij voor allerlei wild. We zien dan ook een eland grazen. Helaas mogen we op dit stuk van de highway niet stoppen, doordat het te onoverzichtelijk is. We stoppen dan ook maar niet. Eèn keer aangehouden worden is wel weer genoeg voor vandaag, haha.

We rijden over de Yellowhead Pass, een 1131 meter hoge, en daarmee de laagste pas in de centrale Rockies. We passeren de grens van Alberta en rijden British Colombia binnen. Tegelijkertijd rijden we van Mountain Standard Time naar Pacific Time. Dat betekent dat het hier nu 9 uur vroeger is dan in Nederland. En dat we vandaag dus een uurtje extra hebben.

We stoppen even bij Moose Lake, een groot meer in een dal. Het waait hier best hard en de wind is koud. We nemen een kijkje en rijden maar weer verder.

We stoppen bij Mount Robson Provincial Park. Hier ligt Mount Robson, 3954 meter hoog en hiermee de hoogste berg van de Canadese Rockies. De top ligt in de wolken en kunnen we hierdoor maar gedeeltelijk zien. Dit is trouwens op de meeste dagen van het jaar zo. We brengen een bezoek aan het Information Centre waar we veel informatie over BC meenemen, Hierna eten we iets in de camper. Het begint hier aardig druk te worden. We zien bij het visitorcentre van Mount Robson een aangeplant bedje met tulpen. Deze staan nog in knop, om een idee te geven hoever het seizoen hier is. In Nederland zijn ze al uitgebloeid voor we vertrokken waren.

Moose Lake

Hierna kun je merken dat we de Rockies uitrijden. De bergen komen niet meer boven de boomgrens uit en er ligt beduidend minder sneeuw op de bergen. Tevens groeien er hier loofbomen, die zijn we nog niet veel tegen gekomen.

We rijden richting Clearwater voornamelijk tussen de bossen. Op zich niet zo erg, maar het is een lange rechte weg zonder variatie. Om de 50 kilometer ligt er een gehucht met een benzinepomp, een motel en een handjevol huizen. Het is saai rijden. We rijden we een aantal keren over Fraser River, de grootste zalmrivier ter wereld. Maar dat is pas van het najaar...

We rijden, rijden en rijden maar door. Er lijkt geen eind aan te komen. Tot we in eindelijk in Clearwater aankomen, onze eindbestemming voor vandaag.

We stoppen bij het Information Centre en vragen naar een camping met wasmachine. Er ligt een KOA camping aan de andere kant van de weg, tevens nog een kleinere camping aan het meer. We besluiten eerst bij deze een kijkje te nemen. Is het niets dan kunnen we nog altijd terugrijden naar de KOA.

De afslag missen we, dus rijden we eerst maar door naar de supermarkt. Ze hebben hier best veel dingen en scoren voor Tessa een emmertje met een schopje. Ook kopen we nog een waslijn. En natuurlijk doen we nog boodschappen, ze hebben hier veel Europese spulletjes, zoetzure augurken voor Tessa bijvoorbeeld. We worden hier wel raar aangekeken. We hebben lange broeken en truien aan, terwijl het boven de 20 graden is. Tja, we zijn met temperaturen net boven het vriespunt vertrokken, wat wil je.

Hierna zoeken we de camping op. Het is maar een kleine camping, pal aan het meer. Het Dutch Lake!

We besluiten hier te gaan staan. Bij het kantoortje hangt een briefje op dat er nu niemand is, zoek maar een plekje we komen wel langs. Het is nog moeilijk waar we willen gaan staan. Er is keuze genoeg, er staan maar 1 busje.

Na een plekje te hebben gevonden blijkt dat we toch ietsje terug willen staan, daar is beter uitzicht over het meer. Frank gaat parkeren en Tessa en ik lopen naar het speeltuintje, na eerst een korte broek met shirt aan te hebben gedaan. Hier zit nog een gezin dat in de buurt woont. Het jongste kindje zit naar ons te kijken alsof we chinees praten, ze snapt er niets van! Terwijl de oma van haar vader Nederlandse was, maar ja de taal is niet doorgegeven.

We gaan hierna buiten bij de camper zitten en Tessa is lekker met haar emmer en schepje in de weer. Na het eten gaan we nog even naar de speeltuin en lopen naar het Painted Turtle Restaurant, hier net aan het meer. We nemen plaats op de veranda aan het water en bestellen wat te drinken. Het is hier heerlijk zitten, het is dat Tessa naar bed moet anders zaten we hier nog de hele avond.

Terug in camper gaat Tessa eerst onder de douche, ze ziet behoorlijk zwart! Daarna naar bed. Er wordt op de deur geklopt, de manager van de camper komt incasseren. We betalen gelijk voor twee nachten.

Wij ruimen nog even de camper op en zetten daarna de laptop aan voor een dvd-tje. Het blijkt dat we op internet kunnen! Hoera, we uploaden vlug de website, die stond toch al klaar voor vanochtend, en lezen onze mail. Daarna nog even de Telegraaf en de Stem nakijken. Voor we het weten is het al na elven, en door het tijdsverschil eigenlijk na twaalven voor ons, dus gaan we maar slapen.

Uitzicht op het Dutch Lake

Accommodatie: Dutch Lake Resort & Campground

Ligging: Aan Dutch Lake

Plaats: Clearwater

Soort camping: Een kleine camping. Mooi gelegen aan het meer op twee "verdiepingen". Alle sites zijn Full Hook up en hebben een picknick bank en een fire pit. Tevens is er een klein speeltuintje, met schommels en glijbanen. Er ligt een restaurant aan het meer, waar je vanaf de veranda een mooi uitzicht hebt over het meer.

Het weer

In Jasper is het goed koud vanmorgen. We rijden wel het mooie weer tegemoet. Onderweg beginnen de bomen mooi groen te kleuren. In Clearwater is het rond de 23 graden. 's Avonds koelt het wel weer snel af.