Woensdag 20 mei

Vandaag willen we langs de Bow Valley road naar Lake Louise. Je hebt 2 wegen naar Lake Louise, deze en de Highway 1. Dit is de 1A en de oude highway. Een mooie en rustige weg. Alleen gaat deze van 1 maart tot 25 juni pas om 9 uur open ivm het vele wildlife met jongen dat er dan zit. Een goede weg om wild te spotten, maar vooral ‘s ochtends vroeg. En 9 uur is niet vroeg voor de dieren.

De zalf lijkt voor 1 bult te helpen trouwens, de andere is nog groter geworden en is helemaal warm. Toch maar even in de gaten houden...

We rijden om kwart voor negen de camping af, het is ondertussen begonnen met sneeuwen, en gaan eerst langs de Bow Falls, met aan de overkant van de rivier het Banff hotel, het hotel dat vroeger door de spoorwegen is aangelegd.

We parkeren de camper en lopen aan de overkant van de weg een soort verhoogd platform op met borden met uitleg, daarna lopen we langs de weg een stukje door om de waterval goed te kunnen bekijken.

Ondertussen dat wij naar de waterval lopen stopt er een bus. Deze mensen worden eruit gelaten en zitten al weer in de bus voor wij weer terug bij de parking zijn!! Ze hebben niet eens naar de waterval kunnen lopen. Eigen tempo is goud waard!

Hierna rijden wij verder door het centrum van Banff, een klein stukje over de snelweg en dan rechtsaf de Bow Valley Road op. Het is nu 9.15, dus mag het. De weg is trouwens vanaf 18 uur weer dicht voor verkeer.

Het enige wat we onderweg tegenkomen zijn een paar herten, maar deze zien we iedere dag al meerdere malen....

Bij de Johnston Canyon stoppen we. Helaas ligt Thijmen net lekker te slapen en besluit ik in de camper bij hem te blijven terwijl de rest de wandeling langs de canyon naar de watervallen gaat maken. We willen het manneke niet weer wakker maken. Gelukkig hebben we deze wandeling twee jaar geleden ook gemaakt, dus weet ik wat er te zien valt.

Ik doe ondertussen de afwas, makkelijk zo een camper. Als Thijmen wakker wordt krijgt hij eerst wat fruit en daarna lopen we samen, althans Thijmen in de kinderwagen, naar het restaurant een stukje verderop. Daar bestel ik een koffie en ga even zitten. Thijmen loopt ondertussen een beetje bij de barkrukken en vermaakt zich met de huis hond.

Niet veel later komen de andere ook de giftshop binnen. De wandeling zit erop en ze zijn weer terug. Ze zijn enkel naar de Lower Falls geweest, de Upper Falls zou Tessa niet hebben gehaald. Het pad lag er nu wel beter bij dan twee jaar terug, toen lag het nog onder de sneeuw en zijn we regelmatig naar beneden geslierd, nu is het sneeuwvrij.

Na de koffie gaan we terug naar de camper en rijden we verder. We stoppen nog even bij Castle Mountain om een paar foto’s te maken en rijden vervolgens rechtstreeks naar Lake Louise. De weg naar Lake Morraine is helaas nog gesloten. Net voor het meer stoppen we nog even om te eten, anders staan we weer op een parking te eten.

Bij Lake Louise is het koud, het meer is ook nu nog bevroren, hierdoor kun je zijn mooie kleur niet zien. Er ligt wel al minder sneeuw op dan twee jaar terug. Wel is het de moeite van het bekijken waard. Het is hier schitterend.

We lopen nog even naar het boothuis, de steiger op. Hier is goed te zien hoe dik het ijs nog is.

Hierna lopen we naar de andere kant, richting het Lake Louise Fairmont Hotel. We nemen hier de achteringang en lopen door het hotel naar de lobby. Niet om er te overnachten, ligt niet in ons budget, maar gewoon om ons te vergapen.

Langs de hoofdingang lopen we terug naar de parking en rijden naar Lake Louise, naar de Samson Mall. Onderweg begint het weer terug te sneeuwen. Bij de mall gaan pa en ik even naar de winkel en kopen ernaast even koffie. Ondertussen is het harder gaan sneeuwen en moet ik tussen de grote vlokken terug naar de camper lopen, brr.

We drinken de koffie op en rijden tot aan het station. Het zou een oud station zijn, waar nu een restaurant is gevestigd. Het valt ons maar tegen. Wel staan er naast het station nog een paar oude wagons van de Canada Railway. Een diner coupe, een slaapcoupe en een zitcoupe. Helaas alleen van buiten te bewonderen.

Het is nog vroeg als we naar de camping rijden, kwart over drie, maar dan kunnen we ons eens met Tessa en Thijmen bezig houden. Die zijn al heel de vakantie zo braaf.

Bij de camping zijn ze net bezig met de wisseling van de wacht en dus de kassa aan het opmaken. Degene achter het loket geeft een plattegrond en geeft aan waar de beste plaatsen zijn. Rij maar een rondje en schrijf maar een paar plaatsen op die je aanstaan. Kom daarna maar terug. Dat doen we dan ook, bij het betalen krijgen we trouwens een berenwaarschuwing, er is een beer al een aantal malen op de camping gesignaleerd. Pa gelooft er niet zo in, maar ik loop toch zingend over de camping. Voor mij geen beer in mijn vizier!!

We koken ons maaltje en pa komt bij ons eten. Het is ondertussen opgehouden met sneeuwen, deze blijft trouwens niet liggen, maar het is wel erg koud.

Nadat de kinderen op bed liggen kijken wij nog een film en gaan op tijd slapen, morgen een lange rit voor de boeg!